TYPOGRAFI I NORGE ønsker å kaste lys over norsk grafisk historie. I tillegg vil det legges ut materiale av interesse for dyrkere av skrift og typografi. IN ENGLISH ANSVARLIG TYPOGRAFI I NORGE |
Det grafiske selskap (DGS) 1929–
Det grafiske selskap (DGS) ble stiftet i 1929 for å spre faglig opplysning og høyne de grafiske fags anseelse. På 1930-tallet, da den nye, funksjonalistiske typografien slo gjennom i Norge, hadde foreningen høy aktivitet.
Stiftelsen av Det grafiske selskap sprang nok mye ut av den fornyede interessen for faget som «den nye typografien» hadde skapt. Denne entusiasmen vises også i utformingen av selskapets møteinvitasjoner, som i stor grad er formgitt med bakgrunn i denne retningens prinsipper om groteske skrifter, asymmetri og anvendelse av utrykte flater i løsningene.
Disse kortene bør verdsettes som viktige uttrykk for tidas estetiske holdninger blant typografene, for det er trolig de håndverksutdannede trykkeriarbeiderne som har utført kortene.
Det grafiske selskap ble stiftet på initiativ av Den typografiske forening, men samlet både arbeidere, ledere og bedriftseiere i bransjen. I seinere år har selskapet nok vært preget av de to siste gruppene.
Kortene under utgjør bare en liten del av en samling DGS-invitasjonskort som jeg har overtatt. Jeg oppgir møtetemaet og skrifttypene som er brukt. Klikk på kortene for stor visning.
ENGLISH SUMMARY
Det grafiske selskap i Oslo (The Graphical Society of Oslo), founded in 1929, was strongly influenced by the so-called «New Typography» of the interwar years. The New Typography was a modernistic style, which had a considerable position among Norwegian trade typographers/compositors at the time. Here is shown a choice of invitation cards to the meetings of the DGS during the 1930s. With only a few exceptions, the cards to all their meetings were designed in accordance with modernistic, functionalist principles.
Publisert første gang 2012-10-20.
Sist oppdatert 2013-03-31.