Det er sett og notert...

Bislett: respekt og sans for design

Det ble offentlig debatt om typografisk design da skiltingen av Bislett stadion ble endret våren 2020.

Av Torbjørn Eng

Dette idrettsanlegget midt i Oslo sto ferdig i funksjonalistisk stil i 1940, og var OL-arena i 1952. Etter ombygging i 2005 ble fasaden skiltet med funkis-skrifttypen Futura, i versaler og med sjenerøse bokstavmellomrom. En typografi helt i tråd med byggets arkitektur og historie, og med funksjonalismens tro på det sunne, frigjorte mennesket. I versaler har Futura et slektskap med Romerrikets antikvainskripsjoner, noe som også passer et idrettsanlegg (tenk Colosseum i Roma!). Dessuten kommuniserte skiltingen effektivt.

Murder most foul

Originalen til venstre, løsningen fra våren 2020 til høyre. Ill. hentet fra vartoslo.no

Inn kommer så Oslo kommunes nye visuelle identitet, vedtatt i 2019, der designmanualen innfører «en felles skrifttype», nemlig Oslo Sans. Den skal brukes på alle flater, bl.a. «brevark, skilt og nettsteder».

Oslo Sans

Oslo Sans er som Futura en skrift av grotesk-kategorien (uten seriffer, lik strektykkelse), men av et nåtids-snitt, uten forbindelseslinjer til Bisletts historie. Den passer kanskje best til oppgaver i mindre formater. I minuskler på Bisletts smekre fasader gir den et litt tilknappet inntrykk.

Byantikvaren viste dårlig estetisk dømmekraft ved å godkjenne endringen, og det ser ut til at den skyldige kommunale etaten hadde trukket det nye kommunale designet litt langt. Det er håp om at skiltingen blir tilbakeført til den tidligere.

De siste åra har det blitt sett på som formålstjenlig for bedrifter og instititusjoner å utarbeide grafiske profiler som sikrer en konsekvent visuell identitet, der en eksklusiv skrift hører med. Kanskje man bør se kritisk på det praktiske og økonomiske ved slike prosjekter, og ikke være altfor ambisiøs etter møtet med kommunikasjonsbransjen.

Oslo Sans hevder å være inspirert av byens svært varierende gate- og veiskilting. Jeg håper vi kan beholde disse skiltenes rike uttrykk og enkelte andre unntak fra designmanualen – som på Bislett stadion.

Gate- og veiskilting i Oslo

Oslo Sans er designet av Stefan Ellmer for designbyrået Creuna, og fikk diplom ved Grafills konkurranse Visuelt 2020.

 

Skiltingen ble endret i november 2020
til versaler i det normale snittet av Oslo Sans. Bokstavstørrelsen er mindre, og sperringen er minimal sammenlignet med Futura-løsningen. Men viktigste er at Bislett hadde fortjent et stilrent funkis-uttrykk i skiltingen. Resultatet er et ikke optimalt kompromiss.

Bislett fra november 2020

ENGLISH SUMMARY
The lettering on the Winter Olympic Stadium of 1952, Bislett in Oslo, was altered in the spring of 2020, which caused public attention. It used to be a functionalistic, geometric sans serif, approximately the Futura typeface. It was replaced by the new corporate typeface of Oslo council, the Oslo Sans in upper- and lowercase. This is a sans of today, not connected to the modernist architecture of the stadium. In November 2020 it was changed again, to Oslo Sans regular weight in all capital letters, in a smaller size than it used to be. It is a compromise, but not as appropriate and successful as before.

Først publisert 16.08.2020
Sist revidert 23.12.2020

FOR ANDRE NOTISER,
se denne oversikten.